Komt een moeder bij de leerkracht…
Vliegers stijgen het hoogst tegen de wind in, niet met de wind mee. (Winston Churchill) Worden kinderen door ouders niet te vaak uit de wind gehouden? Welke gevolgen heeft dit eigenlijk voor de ontwikkeling van kinderen?
Vriendin Julie Blocq-Schipper van ‘Het paarse krijtje’ schreef deze mooie blog over kinderen begeleiden naar zelfstandigheid. Inspirerend, een eye-opener en praktische tips. Dank Julie!
Komt een moeder bij de leerkracht….
Als leerkracht voer je regelmatig gesprekjes met ouders over huiswerk. Sommige kinderen maken vanzelfsprekend hun huiswerk (dit gebeurt soms tot zelden), anderen stellen uit en sommige voeren strijd tot op het laatste moment (dit komt vaker voor:)).
Toen de moeder van een leuke groep 6-er een paar jaar geleden het lokaal binnenkwam, gaf ze aan niet meer te weten hoe ze haar zoon nog kon motiveren. Het kleinste werkje voor school kostte hem zoveel moeite en gebeurde tot slot ook niet. Moeder vroeg aan mij wat ik adviseerde, wat kon zij doen om huiswerk wat laagdrempeliger ter maken?
De eerste vraag die ik stelde was: ‘’ Heeft uw zoon thuis een taakje, iets waar hij verantwoordelijk voor is? Draagt hij op enige manier bij aan het huishouden?’’. Stomverbaasd keek moeder mij aan. ‘’Euhm nee, maar goed, hij is nog klein…en ik wil hem juist ontlasten hij heeft het al zo druk met….’’. Ik ging verder ‘’ je moet je voorstellen dat als er thuis geen enkele verwachting wordt gesteld, alles wordt voor je geregeld en je hebt geen plichten, dat dat voor sommige kinderen de kloof met verwachtingen van school alleen maar groter maakt.
Ik begrijp eerlijk gezegd dat je kind dan baalt van school dat hij/zij van alles moet doen, je kind is dit immers niet gewend. Hoewel ik begrijp dat ouders hun kinderen graag willen ontlasten, kunnen sommige kinderen juist last hebben van het gebrek aan verwachtingen van ouders. Als ouder kun je jezelf ook afvragen waarom je geen verwachtingen van je kind hebt binnen het huishouden. En wat je denkt dat dat oplevert op langere termijn. De insteek is niet jou als ouder te ontlasten, maar het kind in zijn/haar zelfstandigheid te helpen ontwikkelen en de kloof tussen school en thuis te verkleinen.
Daarbij komt dat je je kind bij het vervullen van een taakje thuis kunt complimenteren, ook dit kan een kleine succeservaring zijn die bijdraagt aan een zelfverzekerd gevoel.
Moeder zag het opeens wel zitten; ‘’maar waar begin ik dan mee?’’ vroeg ze verder. In dit geval leek mij het bovenste rekje van de vaatwasser uitruimen een mooi startpunt. Een klein taakje en overzichtelijk, hetgeen de kans op een succeservaring vergroot. Daar gaan we voor! Lukt bovenstaand taakje, dan kun je stapsgewijs de taak iets uitbreiden. Een jongetje van 9 uit mijn klas kookte destijds al één keer per week voor zijn ouders. Zijn ouders gaven hem de ruimte hiervoor, dat vond ik mooi om te zien. Je kon merken dat hij zelfstandiger was dan leeftijdsgenoten. En een gelukkig mannetje Hij voelde zich samen met zijn ouders een team.
Wij hopen en verwachten dat onze kinderen met achttien jaar volwassen zijn, een eigen huishouden zouden moeten kunnen runnen. Maar hoe en wanneer leren ze dit eigenlijk? Een van de moeilijkste onderdelen van opvoeden is je kind begeleiden naar zelfstandigheid. Hoe jonger je begint, hoe vanzelfsprekender het wordt. Een voorbeeld: het rechttrekken van je dekbed kan een kind op jonge leeftijd al leren. Begin door het als ouder eerst een tijdje voor te doen, om vervolgens het samen te doen. ‘’Iedere ochtend vanaf nu leggen we je deken samen recht; ik de ene kant en jij de andere kant, o.k”? Zodra je het gevoel hebt dat je kind het onder de knie heeft kun je vragen of hij/zij denkt het alleen te kunnen, terwijl jij kijkt en helpt waar nodig. Zo kan een kind stapsgewijs, om de paar maanden iets nieuws leren.
Tot slot: er is afgelopen tijd veel geschreven over het verwende kind-syndroom: hoogopgeleide ouders die hoge verwachtingen hebben en tegelijkertijd weinig tijd hebben voor hun kinderen. Bovenstaande tips helpen juist om de betrokkenheid van ouders te vergroten. We kunnen moeilijk verwachten van kinderen dat ze alles uit zichzelf halen als het gaat om schoolwerk. Niet ieder kind is intrinsiek gemotiveerd. Niet ieder kind weet hoe hij een taak kan aanpakken. Veel kinderen hebben hier hulp bij nodig. Als ouder kun je hier o.a. op deze manier aan bijdragen!
Mocht je het lastig vinden om te bepalen wat je kunt verwachten van je kind? In onderstaande lijst vind je per leeftijdscategorie ideeën voor taakjes in en om het huis!
Online opvoedhulp-kinderen thuis klusjes laten doen